Ønsker du at tjene penge med email marketing? I denne artikel får du hemmeligheden med vores vores 9 trin til at opbygge en e-mailliste nemt og sikkert.
De 9 procestrin:
- E-maillister er det mest effektiv markedsføringsværktøj
- Det helt basale om opbygning af e-maillister
- Kom godt i gang med en ’give away’
- Sådan kan du (nemt) lave en ’give away’
- Derfor skal du have en landingpage
- Trafik: Sådan gør du din liste populær
- Sådan opnår du salg via e-mail marketing
- Tjen penge med din e-mailliste
- Resultat: 95% af dit arbejde bliver automatiseret
1. E-maillister er den mest effektiv form for markedsføringsværktøj
E-mail er den ubetinget mest effektive måde at oprette forbindelse til andre mennesker online.
E-mail er den nemmeste, mest omkostningseffektive og mest brugervenlige måde at oprette forbindelse til en stor gruppe potentielle kunder, klienter eller fans ved at opbygge din liste over e-mail-kontakter og bruge den til at markedsføre dine produkter, tjenester eller ideer.
Hvis du har en lille virksomhed, allerede laver en smule online markedsføring eller blot har en særlig interesse eller hobby og gerne vil nå ud til andre, der deler din lidenskab, bør du have en e-mailliste.
- I modsætning til instant messaging eller videochat kræver e-mail ikke, at du konstant er online eller overvåger din smartphone eller pc.
- I modsætning til sociale medier kræver en e-mailliste ikke daglige opdatering for fortsat at forblive relevant.
- I modsætning til direkte mail eller traditionel markedsføring koster e-mails ikke en formue og kræver heller ikke, at du bruger oceaner af tid og arbejde for at gøre det effektivt.
På trods af kritikere, der hævder, at e-mailen er ved at blive erstattet med andre, hurtigere metoder til online-interaktion – såsom instant messaging, Twitter eller SnapChat – har de fleste internetbrugere mindst en e-mail-konto, som de overvåger regelmæssigt.
Mangler du stadig bevis på, at e-mailen er relevant? Så stil dig spørgsmålet: Har du kontrolleret din e-mail inden for de seneste 48 timer? I så fald har du allerede svaret på, hvor vigtig e-mailen er for den gennemsnitlige internetbruger.
2. Det helt basale om opbygning af e-maillister
Opbygning af en stor e-mailliste er helt grundlæggende udgangspunkt for al digital markedsføring.
Når du har en liste med hundreder eller endda tusinder af kontakter, kan du forvente, at en bestemt procentdel af læserne på din liste reagerer på en enkelt e-mail, du sender ud, hvor du promoverer et produkt, en tjeneste, deler et link til en blog eller andet relevant indhold.
Så det at opbygge din liste ved at tiltrække mennesker, der er interesseret i de typer produkter eller tjenester, du promoverer, eller at dele din passion for en særlig interesse, er afgørende for succes for din online marketingstrategi.
Når du først har en liste over loyale kunder, kontakter eller tilhængere, kan du promovere et uendeligt udbud af produkter, tjenester eller links for at skabe respons.
Opbyg din liste og øg dit salg
I takt med at du får nye følgere på din liste, kan du oprette en effektiv salgstragt, der kan give dig overskud i forretningen.
Der er både gratis og betalte måder at tilføje folk til din liste. Har du et lavt marketingbudget – eller slet ikke noget marketingsbudget – kan du starte med gratis teknikker til at bygge din e-mailliste.
Når du begynder at tjene penge på din e-mailliste, kan du geninvestere en del af dine indtægter i betalte metoder til at styrke din e-mailliste, så du kan opnå endnu mere salg og for alvor begynde at tjene penge.
Derfor skal du bruge et e-mailmarketingsystem
At opbygge en stor liste fra 100 til 10.000 kontakter eller mere kræver lidt mere administrativ dygtighed, styringstid og organisering, end blot det at have en almindelig e-mail som Gmail, Outlook eller Mail.
For at administrere en stor liste professionelt og sikre, at du lever op til alle regler om persondata, har du brug for hjælp i form af et e-mailmarketingsystem. Systemet tager sig af de fleste af de kedelige administrative opgaver, der følger med at styre din liste, såsom at …
- sende e-mails i henhold til en forud fastlagt tidsplan
- indsamle e-mail-adresser til nye abonnenter
- distribuere dine gratis gaver
- dirigere trafik til de relevante salgssider og andre salgsfremmende links osv.
Dit e-mailmarketingsystem vil også give dig værdifulde data, som du kan bruge til bedre at styre din online forretning, f.eks.
- hvor mange mennesker, der rent faktisk klikker på links i de e-mails, du sender
- hvilke brugere der altid sletter dine e-mails uden at læse dem
- hvor længe en læser i snit bruger på at læse dine e-mails, før han/hun klikker væk.
Du kan bruge data til at finjustere dine e-mail-kampagner og dermed connecte mere effektivt med en større procentdel af din liste.
Tre systemer til overkommelige priser
Mens der er snesevis af autosvar derude, som du kan få, er der tre der tilbyder det bedste udvalg af tjenester til de mest overkommelige priser:
- MailChimp – et markedsledende marketingværktøj, som dækker de fleste behov. Nem integration til din WordPress hjemmeside. Det er det vi selv bruger.
- Active Campaign – et lidt mere avanceret til marketing automations. Indbygget CRM.
- AWeber – et populært værktøj med en drag and drop emailbuilder. Mange fordesignede skaberløber og integrationer.
Der er også danske systemer som Ubivox og Heyloyality med dansk support.
Mere og mere kan automatiseres over tid
At få et e-mailmarketingsystem af høj kvalitet er ligesom at være en virksomhedsejer, der ansætter en hårdtarbejdende, effektiv og ærlig manager til at køre den daglige drift for dig.
Når du har opsat de generelle retninger, du ønsker, i systemet, kan det let og effektivt håndtere de fleste af de tidskrævende administrative opgaver automatisk, så du kan fokusere på det større billede – dvs. spørgsmål, der er forbundet med at drive din virksomhed.
3. Kom godt i gang med en ’give away’
Den hurtigste måde at opbygge din liste på er at give noget gratis væk, som er værdifuldt for din målgruppe. Det skal være noget, din målgruppe synes er uimodståeligt.
3 klassiske eksempler på ’give aways’
- Hvis du er specialiseret i vægttabsprodukter, kan du tilbyde en gratis video, der forklarer “10 måder at miste 10 kg på 2 måneder”.
- Hvis du reklamerer for golfferier, kan du give en gratis 30-minutters online konsultation med en golfpro.
- Er dit mål er at oprette et forum, hvor litteraturfans kan interagere med hinanden, kan du tilbyde en liste over de ’100 bøger en litteraturfan bør kende’.
Din ’give away’ skal lokke folk til
Den gratis ’giveaway’/’freebee’ kaldes Lead Magnet Report (LMR) eller en lead magnet, fordi den fungerer på samme måde, som en polariseret magnet: Det lokker folk til at deltage i din liste ved at give dem et slags indhold af høj værdi i bytte for deres e-mailadresse.
I dag er der stort set ingen, som vil skrive sig op til en e-mailliste uden at de bliver lokket af en ’give away’. Derfor er din ’give away’ helt afgørende for at opbygge din liste.
Når du har fået fat i folks e-mailadresse, kan du bruge din liste af e-mails til at sende en uendelig række e-mails, der promoverer dine produkter, tjenester, links til relevant indhold eller hvad du vil. Du kan også tilbyde dine læsere endnu mere gratis indhold med høj værdi for at pleje dit forhold til dine kontakter.
Hvis dine abonnenter ved, at de vil få noget, de er interesseret i, når de modtager en e-mail fra dig, vil de være mere tilbøjelige til at åbne dine e-mails, eller i det mindste ikke slette dem uden at læse dem først.
4. Sådan kan du (nemt) lave en ’give away’
Nu hvor du har et e-mail marketingsystem og forstår vigtigheden af at have en lead magnet med høj værdi, er det næste trin at oprette din gratis gave, så du kan tilbyde den på din presseside for at opbygge din liste.
Der er tre grundlæggende måder at udvikle en stor lead magnet, som folk, der er interesseret i din niche, vil have:
4.1 Lav dit eget indhold
4.2 Hyr en freelancer
4.3 Køb og tilpas indhold, der allerede findes.
4.1. Lav dit eget indhold
Hvis du er dygtig til at skrive, lave en original video eller optage lyd, kan du overveje at udvikle dit eget indhold – især hvis du allerede brænder for din niche.
Hvis du kan lave en e-bog, en instruktionsvideo, optage en podcast eller endda føre et online webinar, kan du spare omkostningerne og besværet ved at få nogen til at lave indhold for dig eller købe eksisterende indhold.
Det originale indhold, du opretter, skal være noget, som dine abonnenter eller potentielle abonnenter vil have eller kan bruge i deres hverdag. Det kan være en simpel guide eller et kort 5-minutters video med øvelser eller gode råd.
4.2. Hyr en freelancer
En anden mulighed er at hyre en freelancer – enten til at hjælpe dig godt i gang eller til at hjælpe dig regelmæssigt med både de ’give away’ og din strategi, så du kan få tid til andre opgaver.
En journalist, tekstforfatter eller kommunikationsrådgiver kan hjælpe dig med at skabe kvalitetsindhold og lave en strategi for indholdet. Du kan typisk få hjælpe til det hele – både den tekniske opsætning, at producere godt indhold og marketing.
Det er en fordel at bruge en freelancer, da du kan skrue op og ned for behovet eller få en fast aftale om at håndtere al din e-mail marketing en dag pr. måned. De tager også sig af alle licens- og copyrightaftaler f.eks. på fotos, så du ikke behøver at bekymre dig om forfatterproblemer eller nogen, der sagsøger dig for krænkelse af ophavsret senere.
Fordelen ved at ansætte en freelancer er, at han/hun er professionel og kan levere indhold af høj kvalitet, som er tilpasset dig og din forretning. Samtidig kan en freelancer lave en strategi med e-mail marketing og på sociale medier m.m.
4.3. Køb færdigt indhold og tilpas det
En tredje mulighed er at bruge Private Label Rights-produkter (PLR). Det er e-bøger, videoer og artikler, der allerede er skrevet/produceret af en anden, som du kan købe og videresælge som dit helt eget under dit eget navn eller brand. Du kan søge efter PLR inden for mange nicher.
Afhængigt af købsbetingelserne kan du normalt kræve originalt forfatterskab, hvis du vælger det. Eller du kan tilføje nyt indhold, fjerne dele af det eller redigere det, som du vil.
Du kan også kombinere flere PLR-produkter for at oprette et nyt produkt eller tage et enkelt PLR-produkt og opdele det i flere produkter, som du enten kan give væk eller sælge.
Fordelen ved PLR-produkter er, at de er meget billige, og de er tilgængelige i næsten enhver niche, så du kan få indhold af høj kvalitet, som du enten kan give væk som en LMR eller markedsføre som et originalt produkt til dine abonnenter. De er normalt også meget overkommelige.
Ulempen er, at du typisk skal købe det på engelsk, da markedet for PLR-artikler til det engelsksproget marked er meget stort. Og så skal du være indstillet på, at artiklerne ofte er meget generelle, og at du skal bruge tid på at tilpasse dem til din forrentning, dit brand og din tone of voice.
5. Derfor skal du have en landingpage
Derefter har du brug for en landingpage, der kaldes en opt-in-side, der fungerer som en indgangsdør for dine potentielle abonnenter.
En opt-in-side kan være din landingpage – dvs. en selvstændig side på en hjemmeside, hvor du giver din freebee væk. Det er på den side, folk kan skrive sig op til at få din freebee. Man kan også lave en squeese-page. Der er blot en landingpage, som har det ene formål at folk downloader din ’give away’. Der er ikke nogen andre knapper, hvor du kan klikke videre på en hjemmeside.
Lav en landingpage i WordPress
Hvis du aldrig har bygget et websted før, kan det virke uoverkommeligt. Men du behøver ikke længere at være ekspert i at skrive kode eller have en grad i webdesign for at skabe en flot landingpage med stor konvertering. Der er masser af gratis værktøjer, du kan bruge til at oprette en landingpage.
En af de bedste værktøjer er WordPress. Det er open source, som du kan bruge til at opbygge en simpel hjemmeside gratis ved hjælp af deres enkle online-værktøjer, hvoraf mange er ’drag and drop’.
WordPress har eksisterende gratis og betalte skabeloner, som du kan bruge. Eller du kan oprette et helt nyt websted på egen hånd ved hjælp af deres gratis værktøjer.
En anden mulighed er at ansætte nogen, der bygger din hjemmeside til dig. Der er mange virksomheder, der specialiserer sig i disse typer projekter. Vælger du en løsning, så får du en professionel bygget hjemmeside – også i WordPress.
Uanset om du bygger det selv eller ansætter nogen til at oprette dit websted (landigsside eller squeesepage), har du brug for et domænenavn og en hosting-service.
Sammenkobl landigpage og med dit e-mailmarketingværktøj
Til sidst skal du forbinde dit e-mailmarketingværktøj til din landingside og opsætte e-mail flow med din ’give away’ i dit autosvar, så besøgende på din side kan tilmelde sig din liste ved at give dig deres e-mailadresse. Her vil et autosvar automatisk sørge for at sende din ’give away’ og føje deres e-mail til din liste.
Vi har selv god erfaring med at bruge Mailchimp som e-mail marketingværktøj og integrere det til en WordPress hjemmeside.
6. Trafik: Sådan gør du din liste populær
Nøglen til ethvert vellykket online marketingprogram er at få så meget trafik som muligt til din landingpage. Hvis du rammer plet med din ’give away’, vil du fange en stor procentdel af besøgende og kan konvertere de besøgende til abonnenter, når de tilmelder dig din liste.
Trafik kan opdeles i to typer: Betalt og gratis.
Betalte trafikmetoder kan være:
- Køb af annonce på Google
- Betalte Facebook-kampagner
- Køb af bannerannoncer, der vises på toppen, siderne og bunden af populære websteder relateret til din niche
Gratis trafikmarkedsføring inkluderer:
- Brug af sociale medier for at tiltrække mennesker, der er interesseret i din niche til at besøge dit websted
- Deltagelse i nicherelaterede diskussioner i chatrum, forum, sider på sociale medier og andre placeringer
- Oprettelse af en blog og regelmæssigt skrive om dit nicheemne og inkludere et link til din freebee.
Gratis eller betalte metoder til at opbygge trafik?
Hvis du lige er startet op, kan du bruge gratis trafikmetoder, indtil du bygger din liste så stor, at den begynder at tiltrække mange potentielle kunder. Herefter kan du begynde at opbygge indtægter.
Når du får indtægter, kan du geninvestere nogle af dem i betalte trafikmetoder, så du kan opbygge din liste endnu hurtigere.
Gratis trafikmetoder tager længere tid, end hvis du også annoncerer. Det kan tage uger eller endda måneder, før du begynder at få den form for respons, der vil give dig tilstrækkeligt med indtægter til at finansiere din betalte trafikmarkedsføring.
Betalt trafik kan på den anden side give trafik næsten øjeblikkeligt. Med så populære platforme som Facebook-annoncer eller Google-annoncer, kan du få dine annoncer foran højt målrettede udsigter med det samme. Det er altså ikke usædvanligt, at du begynder at få besøgende til dit websted med det samme, du har lanceret dine betalte trafikplatforme.
De mest effektive metoder til at opnå trafik
Ikke alle metoder til at generere trafik er lige effektive. Nogle fungerer bedre end andre og giver dig resultater hurtigere. De hurtigste og mest omkostningseffektive trafikgenereringsmetoder er:
- Annonce pr. klik, betaling pr. visning og bannere (betalt)
- Sociale medier og blogging (gratis)
- Fora og samarbejder.
Når du køber PPC, PPV eller bannerannoncer, handler du med en ekstern reklamemægler, f.eks. Facebook-annoncer eller Google AdWords og betaler for at få annoncer sendt til brugere med en bestemt segmentering. Med PPC betaler du kun for dem, der klikker igennem til dine sider. Med PPV- og bannerannoncer betaler du for et vist antal visninger eller sider, som din annonce vises på.
Har du et godt samarbejde med nogen kan det være en god idé at promovere hinanden i ud til jeres e-maillister hver især. De promoverer dig og omvendt fx tilbyder din ’give away’. På den måde kan man også trække flere læsere. Det er en hurtig og gratis måde at fordoble din eksponering på, hvis I vel at mærke har noget til fælles, som også giver mening for målgruppen.
Solo-annoncer er, når du betaler en anden marketingmedarbejder for at markedsføre dit link til deres abonnenter, normalt i form af en anbefaling i en e-mail eller i et nyhedsbrev. Du kan købe solo-annoncer, der indeholder links tilbage til din landingside (opt-in-side).
7. Sådan opnår du salg via email marketing
Når du først har en liste over abonnenter, der allerede har bevist, at de er interesserede i din niche, er det næste trin at oprette en række e-mails – kaldet e-mail-swipes – som du programmerer dit e-mailmarketingsystem til at sende ud via et forudindstillet skema. Der er ingen grænse for antallet af e-mails, du kan sende ud, og din abonnent vil fortsat modtage dem fra dig, indtil de afmelder sig.
De e-mails, du sender, skal tjene et af to formål:
- Styrke den loyalitet din abonnent har til dig ved at give dem noget af høj værdi gratis
- Promovere et bestemt produkt eller tjeneste.
En effektiv e-mail swipe serie
En effektiv e-swip-serie vil indeholde begge typer e-mails. Hvis du kun sender e-mails, der reklamerer for produkter og tjenester, er det ikke særligt sandsynligt, at dine abonnenter vil få værdi af dine e-mails. Det er mere sandsynligt, at de vil afmelde sig hurtigere.
Men hvis du skifter disse salgsfremmende e-mails med andre e-mails, hvor du leverer gratis indhold af høj værdi, som de faktisk kan bruge i deres hverdag, så er dine abonnenter mere tilbøjelige til at åbne dine e-mails, når du sender dem. De vil også være mere åbne for at købe de produkter eller tjenester, du promoverer, når du sender salgsfremmende e-mails.
Gratis e-mails med høj værdi kan indeholde originalt indhold, som du selv har udviklet eller købt i form af freelancer-indhold, PLR eller en anden kilde. Eller de kan blot indeholde links til informativt indhold, som du har fundet, at du ved, at dine abonnenter vil finde nyttige.
Det er nyttigt, hvis du tænker på dine e-mails swipes som et nyhedsbrev, du sender til dine abonnenter. Når du får et nyhedsbrev, forventer du, at det vil indeholde interessante og nyttige artikler om emner, du er interesseret i. Hvis indholdet er af høj kvalitet, og du kan lide at læse det, vil du være mere åben for at købe produkter og tjenester, der er promoveret i det nyhedsbrev.
Forholdet mellem salgsfremmende e-mails og godt indhold
Selvom der ikke er nogen aftalt tidsplan for gratis indhold/salgsfremmende e-mails, vil du sandsynligvis bruge mindst 3:1-forhold:
For hver salgsfremmende e-mail, du sender, sender du tre, hvor du blot giver gratis indhold af høj værdi designet til at cementere loyalitetsobligationer mellem dine abonnenter og dig.
En tydelig call-to-action
Når det er tid til at sende en salgsfremmende e-mail, skal den have en struktur, der ligner et salgsbrev med en klar Call to Action (CTA). Det vil sige, du skal være tydelig omkring, hvad du nøjagtigt vil have, at din læser skal gøre: Køb et produkt, abonnér på et nyhedsbrev, invester i din virksomhed osv.
Hvis du fx reklamerer for en e-bog om fluefiskeri til ivrige fiskere, skal alt i din salgsfremmende e-mail være rettet mod at vise, hvor værdifuld og nyttig denne e-bog er, hvorfor du anbefaler det og opfordre dine abonnenter til at købe den nu.
Salgsfremmende e-mails skal også indeholde et link til, hvor dine abonnenter skal gå hen for at købe de produkter eller tjenester, du promoverer. Et ord om produkter og tjenester: Ligesom din LMR kan det indhold, du promoverer i dine salgsfremmende videoer, enten være originalt eller noget, du har betalt andre for at oprette til dig.
Opnå provision med affiliate produkter
En tredje mulighed er at reklamere for affiliate produkter. Det er produkter, der sælges af andre, men vises af dig. Når en af dine abonnenter klikker igennem og køber et af disse affiliate produkter, får du en provision for salget.
Affiliate produkter er en populær type kampagner blandt e-mail-marketingfolk. Det skyldes, at de ikke kræver, at du køber noget up front, har en lagerbeholdning eller skal bekymre dig om at levere produktet til køberen. Alt hvad du skal gøre er at markedsføre produktet, og når et salg foretages, får du betaling.
8. Tjen penge med din e-mailliste
Når du har udviklet en liste over loyale abonnenter og har givet dem masser af gratis indhold af høj værdi, opbygger du autoritet som specialist. Det er også meget sandsynligt, at de fristes af dine tilbud eller ydelser fx et onlinekursus eller fysiske services og produkter.
Profitstigen: Fra gateway til backend tilbud
Det første tilbud, du fremsætter, kaldes gateway-tilbuddet. Det skal være et rigtig godt nicherelateret produkt, som du tilbyder til en utrolig lav pris. Formålet med gateway-tilbuddet er ikke at opnå en kortsigtet fortjeneste. Faktisk bør du overveje at tilbyde dit gateway-tilbud til break-even-omkostninger eller endda med et tab. Det skyldes, at gateway-tilbuddet handler om at vinde dine kunders langsigtede loyalitet.
Når du giver dine abonnenter noget af værdi, kan du opbygge ambassadører og fastholde dem som kunder – måske i flere år fremover.
Sørg for at dosere dine salgsfremmende e-mails på en passende måde og miks dem med e-mails, der tilbyder gratis indhold af høj værdi, nyttige links m.m. Disse bør være en række stadig dyre nicherelaterede produkter og tjenester. En serie af produkter, der har højere og højere priser, kaldes profitstigen.
Jo større troværdighed, du kan opbygge hos dine kunder, desto længere kan du skubbe dem op på profitstigen. Er din niche er dating og dit gateway-tilbud en e-bog til en pris af 50 kroner, kan dit første sekundære tilbud være et videokursus, der sælges i intervallet 130-170 kroner. Dernæst kan du tilbyde et eller to produkter i området 650 til 1.500 kroner. Når du virkelig har etableret et solidt forhold til dine abonnenter, kan du tilbyde endnu højere tilbud i området 3.500 til 6.800 kroner.
Endelig kan du tilbyde det, der er kendt som dit backend-tilbud. Det er noget, der har en høj pris såsom en 30.000 kroner weekend boot camp på et eksklusivt spa-resort. Mens meget få af dine abonnenter går hele vejen op af profitstigen, behøver du kun ganske få, som køber dit backend tilbud for at opnå en enorm fortjeneste.
9. Resultat: 95% af dit arbejde bliver automatiseret
Selvom det kan virke skræmmende for nykommere er opbygning og lancering af en hjemmeside (landing page) i dag faktisk ganske enkel takket være teknologiske fremskridt og programmering,
Når du lærer at bruge din landingpage til at opbygge din første e-mailliste over abonnenter optimalt bliver det nemmere desto flere gange du gør det. Her tænker vi også på alt det med at opbygge e-mail-swipes (en serie af e-mails som er automatiseret, hvor du skifter mellem informations- og salgsfremmende e-mails for at skubbe dine abonnenter op af profitstigen.
Disse teknikker til at opbygge en e-mailliste kan bruges til at markedsføre produkter eller tjenester – enten dine egne eller en andens – eller blot til at komme i dialog med andre mennesker, der deler dine interesser. Hvis du er en lille virksomhedsejer, kan du bruge dem til at opbygge kundeloyalitet og udvide din kundebase.
Det bedste ved at bygge lister er, at når du først har mestret det grundlæggende, bliver det meget lettere at administrere og vedligeholde. Du kan sætte det op og glemme det. Når nye læsere opdager din opt-in-side og giver dig deres e-mailadresse, kan din autoresponder tage sig af 95% af resten af processen med at flytte dem op på profitstigen og give dig en stabil, pålidelig og konstant strøm af nye kunder, som køber online. Det er det, der gør opbygningen af e-maillister så attraktiv.
Held og lykke!